Rodzaje marketingu szeptanego w 2023
Kreowanie wizerunku marki w sieci, może nie być prostą sprawą. Szczególnie jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w internecie, twojej marce może być bardzo ciężko, przebić się przez największą konkurencję. Firmy takie jak: Dino, Aldi, Stokrotka, Wody Polskie, Amica, Media Expert czy Bodzio nad wizerunkiem pracują już od wielu lat. Jednak to nie znaczy, że nie masz możliwości rywalizować z nimi o klientów. Piotr Sulewski biegły w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie, na co dzień również ekspert WMH Agency podpowiada, jak to skutecznie zrobić.
Na czym polega marketing szeptany?
Jednym ze sposobów, które możesz wykorzystać, jest marketing szeptany. To nowoczesna forma reklamy w sieci, odporna na działanie programów typu AdBlock, ciesząca się dużym zaufaniem wśród internautów. Marketing szeptany polega na szerzeniu świadomości na temat marki za pomocą swobodnych, naturalnych dyskusji użytkowników. Dyskusje te mogą być wywoływane przez specjalistów od marketingu w wielu różnych miejscach w sieci. Do najpopularniejszych miejsc, gdzie aktualnie wykorzystywany jest marketing szeptany, zaliczyć możemy między innymi:
- profile na portalach społecznościowych – obecnie najbardziej zalecane social media przez specjalistów WMH Agency to Facebook, TikTok, Instagram, Linkedin;
- fora internetowe i zewnętrzne portale opiniotwórcze;
- serwisy branżowe;
- strona internetowa firmy i ekspercki, firmowy blog;
- wizytówka w Google Maps.
Wybór najlepszego miejsca oraz rodzaju marketingu szeptanego, który będzie optymalny dla danej marki, zależy od wielu czynników. Zalicza się do nich między innymi branżę, w jakiej działa firma, obecny wizerunek wśród internautów, cele, które firma chce w ten sposób osiągnąć, a także budżet, którym dysponuje.
Kto zajmuje się marketingiem szeptanym?
Marketing szeptany jest obecnie wykorzystywany w niemal każdej branży. To niezwykle popularna forma reklamy, która przynosi wiele korzyści wizerunkowych. Jest tania i chętnie wybierana przez małe i średnie firmy. Stąd coraz większa popularność agencji marketingowych, takich jak WMH Agency, które specjalizują się w popularnej „szeptance”. Jeśli zdecydujesz się na współpracę z renomowaną i doświadczoną agencją marketingu szeptanego, możesz mieć pewność, że opracowywaniem i wdrażaniem kampanii wizerunkowych, zajmą się najlepsi specjaliści w dziedzinie buzz marketingu.
Jakie są rodzaje marketingu szeptanego?
Marketing szeptany przez lata ewoluował i dostosowywał się do potrzeb i preferencji internautów. Obecnie możemy wyróżnić co najmniej kilka jego rodzajów. Wśród nich warto zwrócić uwagę na:
- Product seeding;
- Trendsetting;
- community marketing;
- evangelist marketing;
- blog branding;
- cause marketing;
- marketing wirusowy.
Niektóre z typów marketingu szeptanego wzajemnie się uzupełniają i przenikają. Nad wyborem odpowiedniej strategii warto zastanowić się już na samym początku tworzenia projektu kampanii promocyjnej i reklamowej marki.
Przykłady marketingu szeptanego
O przykłady marketingu szeptanego zapytaliśmy naszego eksperta Piotra Sulewskiego. Jasno wypowiada się on na ten temat: Wiele firm korzysta ze strategii marketingu szeptanego nawet nieświadomie. Chociażby odpowiadanie na zapytania klientów w komentarzach pod postami na portalach społecznościowych. Wchodzenie w dialog z klientem w taki sposób i nawiązywanie z nim relacji odpowiada celom i założeniom community marketingu. Dobrym przykładem profesjonalnie wykonywanego marketingu szeptanego jest również tworzenie viralowych treści, nie tylko w social mediach firmy, ale także np. na blogu.
Na jaki rodzaj marketingu szeptanego warto postawić w 2022 roku?
Eksperci Warsaw Media House są zgodni co do tego, że marketing szeptany jest obecnie najlepszym sposobem na budowanie trwałej relacji z klientami. Dzięki niemu można zarówno pozyskiwać nowych klientów, jak i zatrzymywać przy sobie uwagę tych stałych. Piotr Sulewski podkreśla, że obecnie najwięcej firm wykorzystuje marketing wirusowy oraz blog branding. To najbardziej cenione przez internautów formy reklamy, które nie tylko zachęcają do skorzystania z oferty, ale także dają wartościowy content – dodaje.
Autor:
Piotr Sulewski, prezes zarządu WMH AGENCY; biegły sądowy w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie.