Brief marketingowy dla start-upów: Praktyczne wskazówki i przykłady

Jeśli wkraczasz na rynek z nowym produktem lub usługą, musisz zainwestować w reklamę. Może ona być prowadzona różnymi metodami i kanałami. Aby była skuteczna, trzeba ją jednak realizować zgodnie z oczekiwaniami grupy docelowej, wizerunkiem firmy, jej budżetem i celami, jakie chce osiągnąć. Dlatego przy nawiązywaniu współpracy z agencjami i innymi zewnętrznymi podmiotami przyda Ci się brief marketingowy. Sprawdź, co to takiego i jak go przygotować dla start-upu.

Brief marketingowy – co to takiego i dlaczego go potrzebujesz?

Czym jest brief marketingowy? Chociaż nie istnieje jedna oficjalna definicja tego pojęcia, można powiedzieć, że jest to dokument zawierający wszystkie informacje niezbędne do realizacji projektu marketingowego. Znajduje on zastosowanie przede wszystkim przy chęci zatrudnienia agencji marketingowej, agencji SEO czy innych zewnętrznych podmiotów. Można go stworzyć także na własne potrzeby.

Dlaczego brief marketingowy jest tak ważny? Ponieważ pozwala dokładnie określić potrzeby i uniknąć rozczarowań przy realizacji projektu. Jest on pomocny dla wykonawcy, ponieważ precyzuje najważniejsze wymagania i oczekiwania klienta i pomaga w stworzeniu skutecznej strategii. Dobry brief może zaoszczędzić sporo czasu i nerwów, pomagając optymalizować działania.

Co musi zawierać brief marketingowy?

Brief marketingowy powinien dostarczać wielu informacji, a jednocześnie być dość zwięzły. Do informacji, które powinny się w nim znaleźć, należy zaliczyć:

  • szczegóły projektu – czego dotyczy, jaki jest termin jego realizacji itp.;
  • wykorzystywane kanały sprzedaży – np. własny sklep, platformy marketplace, social media itp.;
  • informacje o produkcie – ze szczególnym uwzględnieniem zalet, korzyści i przewag konkurencyjnych;
  • informacje o odbiorcach – opis persony marketingowej, czyli reprezentacji grupy docelowej dla danego produktu;
  • sposób komunikacji i wytyczne dotyczące marki – jakim językiem firma komunikuje się z klientem, jak buduje spójny przekaz i swoją rozpoznawalność;
  • cele kampanii – np. budowanie świadomości marki, promocja nowego produktu;
  • proponowany budżet;
  • oczekiwania dotyczące rezultatów.

Wiedza, co powinien zawierać taki dokument, to jedno. Jednak jak stworzyć brief marketingowy? Przykład procesu prowadzącego do jego powstania znajdziesz poniżej.

Brief marketingowy dla start-upu krok po kroku – jak go stworzyć?

Aby móc przedstawić zewnętrznemu podmiotowi dokładny i pomocny brief, warto poświęcić trochę czasu na jego przygotowanie. Cały proces powinien się składać z kilku etapów.

1.      Określenie kontekstu rynkowego działalności

W pierwszej kolejności musisz zadbać o dobre przedstawienie swojej marki – szczególnie jeśli jest nowa. Określ dokładnie swoją branżę i przyjrzyj się otoczeniu rynkowemu. Sprawdź i określ, co odróżnia Cię od konkurencji i zrób analizę SWOT swojego biznesu.

2.      Zdefiniowanie przewag konkurencyjnych

Następnie zdefiniuj, czym dokładnie Twoja oferta wyróżnia się od innych. Sformułuj USP, czyli Unique Selling Proposition (unikatową cechę oferty).

3.      Wskaż grupę docelową

Następnie określ, kto jest odbiorcą Twojego produktu lub usługi. Ważne, aby zrobić to możliwie dokładnie, uwzględniając nie tylko dane demograficzne, ale również nawyki zakupowe, preferencje, potrzeby, wyzwania, z jakimi dana grupa mierzy się na co dzień. Ułatwi to zaplanowanie maksymalnie skutecznych działań marketingowych.

4.      Określ cele marketingowe i sprzedażowe

Brief marketingowy musi również określać cele kampanii. Dlatego musisz sprecyzować, do czego zmierzasz. Ważne, aby cele były konkretne, mierzalne, realistyczne, ambitne i określone w czasie. Przykład to np. zwiększenie sprzedaży o 20% do końca roku lub uzyskanie 100 nowych obserwujących na platformie społecznościowej w ciągu miesiąca.

5.      Dobierz narzędzia realizacji tych celów

Kolejnym etapem powinno być zastanowienie się nad narzędziami niezbędnymi do realizacji określonych celów. Oznacza to m.in. kanały sprzedaży i kanały komunikacji z klientem.

6.      Określ swój budżet na działania

Ostatnim etapem jest określenie budżetu. Musisz bowiem wiedzieć, ile pieniędzy jesteś w stanie przeznaczyć na marketing. Budżet może mieć postać „widełek”, jeśli nie jesteś w stanie precyzyjnie go określić.

Gdy weźmiesz pod rozwagę wszystkie te aspekty, stworzenie briefu marketingowego będzie się sprowadzać głównie do ich spisania w zwięzłej formie.

Artykuł partnera

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij