Prawne kroki, które musisz podjąć zakładając działalność w internecie

Prawne kroki, które musisz podjąć zakładając działalność w internecie

Założenie własnej firmy nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Trzeba wcześniej spełnić konkretne obowiązki formalne, które sprawią, że nasza działalność zostanie zarejestrowana, a tym samym, stanie się w pełni legalna. Jakie kroki prawne trzeba podjąć?

Założenie firmy, a posiadanie zezwolenia

Mając pomysł na biznes i chcąc go rozkręcić, trzeba w pierwszej kolejności dokładnie zapoznać się z obowiązującymi przepisami prawa. Mało kto wie, ale niektóre typy działalności wymagają posiadania specjalnych zezwoleń i koncesji. Zaliczają się do tego między innymi firmy związane z kasynami, materiałami wybuchowymi, alkoholem, papierosami czy zajmujące się prowadzeniem szkoleń np. ośrodka nauki jazdy. W takich wypadkach należy wypełnić specjalne wnioski i złożyć je go odpowiednich organów. Dopóki nie otrzyma się zezwolenia, prowadzenie danej działalności jest niemożliwe i nielegalne.

Jak zarejestrować firmę?

Żeby firma mogła działać legalnie, koniecznie musi być zarejestrowana, a jej dane wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), w przypadku, gdy ma się do czynienia z samozatrudnieniem. Składając druk, najczęściej następuje zgłoszenie płatnika także do ZUSu, GUSu oraz Urzędu Skarbowego. Chcąc założyć spółkę, trzeba będzie się złożyć wniosek do Głównego Urzędu Statystycznego, by otrzymać numer REGON. Można to zrobić osobiście, udając się do właściwych dla miejsca zamieszkania urzędów, albo wypełnić dokumenty online.

Obowiązkowa ochrona danych

Każdy, kto posiada firmę, czy to stacjonarną, czy online, musi przestrzegać przepisów o ochronie danych osobowych. Powszechnie znane są one pod nazwą RODO i związane są zarówno z tworzeniem, posługiwaniem się, jak i przetwarzaniem informacji o klientach. Jak chronić dane w internecie doradza wpis na blogu Alces.pl, wyjaśniając między innymi, czego dotyczą takie informacje oraz kto za nie odpowiada i na jakiej podstawie. Prawo między innymi wymaga, by każde przedsiębiorstwo posiadało administratora bezpieczeństwa informacji.

Obowiązkowe składki ubezpieczeniowe

Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy przy zakładaniu firmy jest także złożenie odpowiedniego wniosku do ZUSu. Na druku do CEDIG są odpowiednie rubryki, które trzeba zaznaczyć, w zależności od tego, jaka jest to działalność i jaki zakres ubezpieczenia społecznego chce się mieć. Na przykład ZUS ZZA dotyczy przedsiębiorców, którzy chcą opłacać tylko składkę zdrowotną, a ZUS ZUA wybierany jest wówczas, gdy mają być opłacane wszystkie składki. Jest jeszcze jeden druk, czyli ZUS ZCNA, który składa się w momencie, gdy chce się zgłosić do ubezpieczenia członka rodziny.

Zasady rozliczania podatków

W zależności od tego, jaką formę prawną działalności się wybierze (jednoosobowa działalność, spółka cywilna, komandytowa, partnerska itp.), inaczej będzie wyglądało rozliczanie się z podatków, w tym wybór formy księgowości. Podstawą jest tutaj księgowość uproszczona oraz księgowość pełna. W pierwszym przypadku dotyczy to przede wszystkim właścicieli małych firm, gdzie rozlicza się tylko z podstawowych kwestii. Większe działalności, szczególnie spółki, wymagają jednak księgowości pełnej.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij