lampa samochodowa

Jak usunąć większe i mniejsze odpryski lakieru? Czyli krótki poradnik o ekonomii, oszczędności, ale i pracowitości

Rysy czy wżery na powierzchni lakieru np. przy nadkolach to niemal codzienność kierowców. Z takimi problemami nie borykamy się od razu, wszak niewłaściwa pielęgnacja lakieru lub jej brak z czasem prowadzi do jego degradacji. Częste mycie karoserii z brudu jest ważne, jednak to nie wszystko. Dziś zatem zajmiemy się odpryskami lakieru i tym, jak usunąć te zarówno te mniejsze, jak i większe.

Drobne rysy na lakierze – jak sobie z nimi poradzić?

żółty gtsPrzede wszystkim, gdy zobaczymy rysę na naszym lakierze gołym okiem znaczy, że dość znacznie została uszkodzona struktura lakieru. Niektóre rysy widać dopiero, kiedy zapali się lampę samochodową. Powstają one przy zderzeniu strug deszczu, a przede wszystkim gradu z karoserią. Oczywiście ten drugi może poczynić znacznie większe szkody, zwłaszcza jeśli jest większy. Konieczne może być nawet wyciąganie blachy, a także zajrzenie pod maskę. Wracając jednak do rys drobnych, możemy sprawdzić narzędziem pomiarowym grubość lakieru w miejscach sąsiednich i tam, gdzie mamy rysy. Możemy wtedy ocenić jaką grubość powłoki możemy nałożyć na dany fragment. Tak naprawdę w przypadku rys na masce czy drzwiach najlepszy efekt osiągnie się lakierując cały element z użyciem cieniowania. Jednak taką pracę można wykonać dokładnie tylko w odpowiednio przygotowanej komorze lakierniczej, gdyż nic nie może przywrzeć do lakieru, a cała praca musi być wykonywana w odpowiedniej nie za niskiej i nie za wysokiej temperaturze. Jeśli rysy nie są długie, a drobne i np. znajdują się w obrębie klamki drzwi czy lusterka samochodowego, to można zaopatrzyć się w lakiery samochodowe zaprawkowe w pędzelku. Uprzednio trzeba oczyścić lakierowaną powierzchnię, a następnie zeszlifować i odtłuścić. Potem można nałożyć warstwę lakieru i odczekać przed nałożeniem kolejnej, tyle ile radzi producent. Dzięki temu można uzyskać dobry efekt.

Większe odpryski – czy można poradzić sobie samodzielnie?

W przypadku większych odprysków też można poradzić sobie samodzielnie. Trzeba jednak umieć obsługiwać polerkę samochodową, a także precyzyjnie zabezpieczyć obszar, który nie będzie poddawany renowacji. Lakierowanie większych elementów trzeba zaplanować we wnętrzu, gdzie nie ma kurzu ani pyłu i tu niezbędne będzie skorzystanie z lakierni. Temperatura odpowiednia do lakierowania to między 15 a 25 stopni. Szlifowanie odtłuszczanie nakładanie podkładu, a także lakieru bazowego i bezbarwnego może trwać nawet cały dzień, gdyż pomiędzy poszczególnymi warstwami trzeba często czekać nawet 2 godziny na przeschnięcie poprzedniej. Z reguły nie stosuje się większej warstwy niż potrójnej. Ponadto gdy podkładu jest zbyt dużo część można jeszcze zeszlifować. Pracy jest jednak sporo i potrzebna jest precyzja, dlatego lepiej w tym przypadku oddać auto do lakiernika.

Wżery na lakierze – jak się ich pozbyć?

lakierKolejnym problemem jest chodzi o odpryski może być rozwijająca się korozja. Jeśli poza odpryskami widoczne są rdzawe elementy, to oczywiście najpierw trzeba pozbyć się owej rdzy. Dany fragment trzeba zeszlifować np. odpowiednio dobranym papierem ściernym, a następnie zastosować neutralizator rdzy. Po jego przeschnięciu można przystąpić do lakierowania, np. elementów nadkola.

Zabezpieczanie samochodu przed odpryskami rzecz ważna

Samodzielne naprawianie powłoki lakierniczej przy użyciu odpowiednich lakierów samochodowych to jedno, ale trzeba jeszcze zabezpieczyć lakier, by ogniska korozji czy odpryski nie pojawiły się tak szybko jak wcześniej. Świetnie sprawdza się tutaj glinkowanie po myciu samochodu, dzięki któremu można uzyskać idealnie gładką powierzchnię lakieru i przygotować ją do głównego zadania jakim jest woskowanie. Dobrze przeprowadzone woskowanie chroni przed przyleganiem brudu i kurzu, a więc także przed niszczeniem lakieru.

Przy samodzielnych pracach lakierniczych trzeba pamiętać o dobraniu odpowiedniego koloru lakieru. Można go wybrać na podstawie tabliczki znamionowej albo poprosić o wymieszanie odcienia w mieszalni, wszak w miarę użytkowania kolor lakieru się zmienia. Na pewno mimo poniesionych kosztów na lakiery samochodowe samodzielne naprawy będą tańsze niż te u specjalistów. Czasem jednak nie warto nadmiernie oszczędzać, bo z niektórymi naprawami trudno jest samemu sobie poradzić nie mając odpowiednich warunków pracy.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij