Co to jest dropshipping?
Dropshipping to obecnie jeden z najpopularniejszych modeli sprzedaży internetowej. Sklep internetowy nie musi posiadać własnych magazynów, ponieważ procesem dostawy zajmuje się dostawca towaru, np. producent lub hurtownia. Z taką współpracą wiąże się wiele korzyści, zwłaszcza dla sprzedawcy, którego zadaniem jest dotarcie do klientów. Jednym z kanałów może być pozycjonowanie sklepu. Co warto wiedzieć o tym modelu sprzedaży?
Jak działa dropshipping w praktyce?
Zasada funkcjonowania dropshippingu jest prosta. Sklep internetowy zajmuje się pozyskiwaniem zamówień na określone produkty. Następnie przekazuje zamówienie do dostawcy, z którym współpracuje, np. hurtownia, producent, itd. Dostawca zajmuje się wysyłką towaru do klienta. Jednak by tak się stało, sprzedawca musi dotrzeć z ofertą do klientów. Istnieje wiele możliwości promowania oferty, ale jedną z najskuteczniejszych jest pozycjonowanie. Wygenerowanie dużego ruchu na stronie sklepu może przynieść znaczne zyski. Dlatego sklepy oparte na modelu sprzedaży zyskują popularność. Pełnią funkcję pośrednika między dostawcą towaru a klientem.
Dla kogo polecany jest dropshipping?
Ten model biznesowy jest polecany dla osób, które:
- chcą spróbować swoich umiejętności w sprzedaży internetowej oraz zacząć biznes bez dużych nakładów finansowych
- prowadzą już mały sklep online i chcą poszerzyć ofertę
- sprzedają na Allegro oraz portalach aukcyjnych
Bez względu na rodzaj sprzedaży z wykorzystaniem dropshippingu, wymagane jest prowadzenie działalności gospodarczej. Osoby zaczynające handlować w internecie, powinny sprawdzić opinie o dostawcy, z którym planują podjąć współpracę. Musi on być solidny, posiadać odpowiednie produkty oraz zapewniać uczciwe warunki współpracy. Ważne jest, aby sklep pojawiał się w wynikach wyszukiwania Google, ponieważ klienci w poszukiwaniu poszczególnych produktów najpierw wpisują ich nazwę w wyszukiwarce. Dlatego pozycjonowanie jest jednym z kluczowych elementów sukcesu w sprzedaży internetowej.
Wady i zalety ze sprzedaży w modelu dropshipping
Sklepy internetowe wykorzystujące ten model sprzedaży wskazują na wiele zalet płynących ze współpracy z dostawcami. Do najczęściej wymienianych należą:
- niski koszt prowadzenia sklepu online, ponieważ nie musi posiadać magazynu, gdyż towar do klienta wysyła dostawca
- brak konieczności inwestowania własnego kapitału w towar
- możliwość prowadzenia biznesu online z niskim kapitałem początkowym
- skrócenie procesu zamówienia
- dostęp do aktualnej oferty produktów dostawcy
- oszczędność czasu na sprowadzaniu towaru oraz wysyłce do klienta
Prowadząc sklep internetowy w tym modelu należy upewnić się, że oferowany produkt jest dostępny w magazynie dostawcy. W przeciwnym razie klient będzie niezadowolony z niezrealizowanej transakcji, co może przełożyć się na wystawianie negatywnych opinii.
Jak wykorzystać pozycjonowanie sklepu internetowego?
Pozycjonowanie pełni rolę darmowej reklamy internetowej. Można to robić we własnym zakresie, jednak algorytmy Google zmieniają się. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest powierzenie tych czynności profesjonalistom. Strona sklepu, która pojawia się w górnych wynikach wyszukiwania jest częściej odwiedzana, co przekłada się na wyższą sprzedaż. Jak pozycjonować sklep w modelu dropshipping? Dobrym rozwiązaniem jest pozycjonowanie pod frazę główną związaną z asortymentem sklepu, np. ,,suplementy diety”. Inną strategią jest wykorzystanie frazy związanej z kategoriami, np. ,,suplementy diety na odchudzanie”. Można też wypozycjonować sklep pod frazę zawierającą nazwę danego produktu, np. ,,Suplement XYZ”. Dlatego przed rozpoczęciem działań SEO należy określić strategię, przeanalizować konkurencję oraz zastanowić się, pod jakie frazy zostanie wypozycjonowany sklep. Pozycjonowanie sklepu online niesie za sobą kilka zalet:
- docieranie do grupy docelowej zainteresowanej produktami
- wzrost liczby odwiedzić w sklepie internetowym
- przewaga nad konkurencją
- budowanie rozpoznawalności marki sklepu
- wzrost zysków i rozwój biznesu
Sprzedaż internetowa w modelu dropshipping ostatnimi czasy stała się popularna. Wielu sprzedawców decyduje się na taką współpracę z uwagi na niskie koszty prowadzenia biznesu oraz oszczędność czasu związaną z zamawianiem towaru. Jednak decydując się na ten model sprzedaży, warto zadbać o pozycjonowanie strony, aby zwiększyć widoczność w internecie.